Zasypiasz na lekcjach fizyki? Pora to zmienić!

Wśród osób dorosłych będących nieusatysfakcjonowanych z kondycji polskiej szkoły będą i tacy, którzy będą przedstawiać obóz, że lekcje fizyki są niewłaściwie prowadzone. Zarówno uczniowie gimnazjum, jak i licealiści wesprą to zdanie, ponieważ wygląda na to, iż ponad połowa uczniów przyznaje, że fizyki najzwyczajniej w świecie nie lubi. Czy można coś zrobić, żeby lekcje fizyki stały się przedmiotem interesującym i lubianym?

Plan przekaźników
Autor: Simon Green
Źródło: http://www.flickr.com
Duża liczba obecnych rodziców wspomina swoje lekcje fizyki (albo wie, iż nic z tych lekcji nie zapamiętało) i deklaruje, że chce dla swoich pociech większej ilości doświadczeń, samodzielnego odkrywania otoczenia i interaktywnych pomocy naukowych w miejsce kilkustronicowych zadań domowych opierających się na obliczeniach tempa pociągu jadącego z punktu A do miejscowości B.

Takich podpowiedzi dobrze jest posłuchać i wreszcie wykorzystać fakt, że te propozycje są podane jak na dłoni. Fizyka, tak jak inne zajęcia przyrodnicze, stanowczo nie jest przedmiotem czysto teoretycznym, jakich łatwo można wykuć na blachę z książek. (http://mselektronik.pl/przekazniki/bezpieczenstwa.html) Warto rozpocząć od doposażenia klas, w których przeprowadzane są lekcje. Czasem są to typowe pracownie, w których naprawdę wszystko jest, i w których znajdziemy różne urządzenia pomiarowe,przekaźniki elektroniczne, stanowiska gotowe do wykonywania przy nich doświadczeń - sprawdź ofertę sklepu mselektronik.pl.

Czasem jednak zajęcia z fizyki przeprowadzane są w klasach zupełnie do tego się nie nadających czy takich, jakie także służą do nauczania innych przedmiotów. Ciężko wtedy zebrać wszystko, co będzie używane do ciekawych, wypełnionych doświadczeniami albo obserwacjami zajęć.

Następną sprawą jest rozwijanie wyobraźni. Opisywanie dzieciom o tym, czym są fale radiowe, rozmaite zjawiska z zakresu optyki lub przekaźniki elektroniczne jest niestety dość staromodne i nietrwałe i nie rozbudzi zainteresowania, jak pokazanie różnych zjawisk, podanie do potrzymania różnych urządzeń, umożliwienie samodzielnego obsługiwania urządzeń mierniczych albo optycznych. Warto rozbudzać ciekawość, a zagadnienia trudne i skomplikowane przekładać na język prosty, pełen porównań i przykładów z codziennego życia.

Wbrew pozorom z lat szkolnych młodzież jest w stanie zapamiętać całkiem sporą dawkę wiedzy, lecz powinna być ona przekazana w przystępnej, atrakcyjnej formie i wzbogacona dobrą zabawą. Inaczej nauka nie przyniesie pożądanego efektu, a dzieci będą pochłaniać wiedzę tylko po to, żeby zaliczać sprawdziany.