Tabletki omega-3 - czy opłaca się je zażywać? Kilka porządnych patentów

Właściwie ułożona dieta musi zapewniać organizmowi oprócz witamin i mikroelementów nasycone i nienasycone kwasy tłuszczowe, które zapewniają prawidłowy przebieg procesów w organizmie. Brak kwasów tłuszczowych może być powodem wielu znaczących dla zdrowia konsekwencji. Z prowadzonych przez naukowców badań wynika, że kwasy omega-3 mają dobry wpływ na układ krwionośny zapobiegając chorobom serca.


omega-3
Autor: Health Gauge
Źródło: http://www.flickr.com
Ponadto poprawiają pracę mózgu, dbają o prawidłowe funkcjonowanie gospodarki hormonalnej oraz procesy zachodzące w skórze. Regulują metabolizm, a nawet oddziałują na układ immunologiczny - wzmacniają odporność organizmu zapobiegając nowotworom. Zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 jest wyjątkowo ważne dla kobiety w ciąży i jej dziecka. Niedobór kwasów tłuszczowych może przyczynić się do powstania poważnych dla dziecka konsekwencji w tym chorób skóry, a nawet zahamowania wzrostu. Dieta bogata w kwasy omega-3 jest nie tylko profilaktyczna, ale także lecznicza. Zalecana jest szczególnie dla osób z cechami autyzmu.

Gdzie szukać produktów bogatych w kwasy omega-3?



Naturalną skarbnicą występowania kwasów omega-3 są tłuste ryby. Dla osób, które nie przepadają za rybami źródłem kwasów będą owoce np. kiwi i jagody acai. Kwasy omega-3 znaleźć można również w olejach roślinnych, pestkach dyni, orzechach włoskich, migdałach i siemieniu lnianym. Przy współczesnym trybie życia spożycie pełnowartościowych produktów jest zbyt małe, a przygotowany w krótkim czasie posiłek często nie zawiera zalecanej dziennej dawki kwasów tłuszczowych. Warto zadbać o to, aby włączyć do diety produkty uznawane za źródło zdrowia, w tym ryby, zwłaszcza morskie, takie jak: łosoś, sardela, sardynka, śledź. Prawie 2% zjedzonej porcji tych ryb to kwasy omega-3 (więcej tutaj). Żeby wyrównać braki omega-3 powinno się spożywać ryby dwa razy w tygodniu. Zdarza się, że jest to niemożliwe, a monotonna dieta szybko może się znudzić.

Aby zachować zdrowie i piękny wygląd należy spożywać suplementy diety zawierające kwasy omega-3. Popularnym w sklepach produktem o dużej zawartości kwasów omega-3 jest tran. Dostępny w aptekach, w postaci płynu i tabletek szybko wyrównuje deficyt nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 oraz witamin A i D. Poza tym neutralizuje stany zapalne przez co sprzyja ograniczeniu zażywania tabletek przeciwbólowych np. w chorobach stawów. Suplementy bogate w kwasy omega-3 należy stosować systematycznie w ustalonych dawkach. Zbyt mała zawartość kwasów omega-3 (mniej niż jeden gram dziennie) nie przynosi efektu leczniczego.

Wybierając najlepszy suplement należy sprawdzić ilość oleju z ryb w tabletce oraz zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 w jednej dawce. Witamina E, dodana do suplementów, zapobiega utlenianiu się kwasów omega-3, co zwiększa skuteczność terapii.