Edukacja

W jaki sposób pociąg elektryczny jeździ?

Jednym z najbardziej wygodnych i szybkich sposobów przemieszczania się na duże dystanse jest kolej. W przeszłości obsługiwana przez lokomotywy parowe a dzisiaj przez lokomotywy elektryczne lub spalinowe. Zamiana lokomotywy z parowej na elektryczną wiąże się z odkryciem silnika elektrycznego i rozwoju sieci przesyłowej. Tenże pojazd po prostu był prostszy w użyciu niż klasyczny parowy. Nie było konieczności przewożenia ze sobą wielkiej ilości paliwa i wody bez jakiej lokomotywa nie mogłaby poprawnie działać.

Wynalezienie silnika elektrycznego w roku mniej więcej 1800 przyzwoliło na rozwiązanie kłopotu z jakim borykała się kolej, to jest dostarczenia stosownej ilości wody na trasie . Pozwoliło to również na stworzenie nowego typu transportu miejskiego, tak zwanego tramwaju elektrycznego, który zastąpił malowniczy ale mało efektywny tramwaj konny. Popychany on jest przy pomocy silnika elektrycznego a więc maszyny jaka energię elektryczną zamienia na mechaniczną. Paliwo a więc prąd elektryczny może być dostarczany do motoru na wiele metod, na przykład przy pomocy różnego rodzaju akumulatorów czy z sieci energetycznej za pomocą kabla.

Tramwaj lub pociąg elektryczny używają tego drugiego sposobu. Energia elektryczna dostarczana jest przez kabel.

silnik

Źródło: http://www.sxc.hu/

Transportują ją m.in. odbieraki prądu, to znaczy przyrządy o różnej konstrukcji jakie jednocześnie dostarczają energię elektryczną do silnika i zapewniają ruch lokomotywy bez pauz w dostawie zasilania. Zależnie od tego o jakim pojeździe mowa, odbieraki prądu posiadają różny kształt. Wynika to też z techniki jaka była użyta. Łatwo odbieraki prądu zidentyfikować po kształcie – te starszej generacji miewają wygląd połączonych trójkątów, z kolei te nowoczesne to połowa trójkąta. Opisano je na .

Największym problemem sprzętów zasilanych energią elektryczną w tym tramwajów jak też pociągów jest nagły niekontrolowany przyrost napięcia w obwodzie, przykładowo przez uderzenie gromu w trakcję elektryczną. By zabezpieczyć podłączony do obwodu motor elektryczny wykorzystuje się tzw. wyłączniki silnikowe – . To urządzenia jakie w pewnych okolicznościach automatycznie odłączają silnik od sieci zapobiegając w ten sposób jego popsuciu.